KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Tuesday, March 8, 2011

SITUASI 38 (1 MALAYSIA)

Situasi yang ingin saya lakarkan kali ini, bukan berkenaan rupa paras pemandu bas yang comel, tampan atau sebagainya. Namun, saya ingin menyatakan sikap antara pemandu bas dengan pemandu bas yang lain.  Sya berasa sangat bangga dengan sikap yang dimiliki oleh masyarakat kita kerana walaupun terdiri daripada pelbagai kaum, namun kesantunan berbahasa dari aspek verbal atau non verbal masih diamalkan dengan baik. Dalam perjalanan ke Proton City pada hari ini, bas yang saya naiki dipandu oleh seorang pemandu yang berbangsa Melayu, manakala bas yang satu lagi, dipandu oleh pemandu yang berbangsa India. Ketika kedua-dua bas ini saling berselisih, pemandu bas yang saya naiki, membunyikan hon kepada bas yang satu lagi tanda ingin memotong. Manakala, bas tersebut turut membunyikan hon bagi memberi laluan untuk memotong.

   Melalui situasi ini, saya dapat lihat semangat perpaduan yang ditonjolkan oleh pemandu bas. Sikap 1 Malaysia ini perlu dipupuk dalam pelbagai kalangan masyarakat, bukan hanya memfokuskan kepada masyrakat kelas atasan sahaja. Perlunya semangat perpaduan antara pemandu bas adalah bagi mengelakkan pergaduhan antara pemandu yang terdiri daripada berlainan bangsa.

No comments:

Post a Comment