KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Friday, March 4, 2011

SITUASI 34 (IKLAN SINAR FM).

Setiap pagi hari minggu, saya akan menceriakan pagi saya dengan mendengar 'Sembang Pagi' menerusi stesen radio Sinar Fm. Terdapat satu iklan yang dimainkan oleh stesen radio tersebut yang berkaitan dengan penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat. Iklan tersebut adalah seperti berikut:

    Penjual: Adik, nak beli ape?
    Budak lelaki: Pak Cik, gula-gula ni sebiji berape sen?
    Penjual: 50 sen.
    Budak lelaki: Yang ni?
    Penjual: Eh, budak nie aku lempang jugak kang. Bukan nak beli pun. Banyak tanye je.

Situasi di atas menunjukkan sikap seorang penjual yang menggunakan bahasa yang kasar ketika menjalankan urusniaga dengan pelanggannya sendiri. Walaupun pelanggan tersebut seorang budak kecil, namun tidak beerti dia memberikan layanan sedemikian kerana walaupun pelanggan tersebut seorang budak kecil, namun setiap pembelian yang dilakukan akan memberikan keuntungan kepada perniagaannya. Jadi, penjual tersebut haruslah menggunakan bahasa yang halus serta berhemah dalam menjalankan urusan jual beli dengan pelanggan tanpa mengira pangkat dan umur pelanggan tersebut. Sekiranya tiada pelanggan maka, perniagaan itu akan menjadi merosot sekaligus mengalami kerugian kerana barang yang diniagakan tidak dibeli oleh masyarakat.

    Bagi menarik perhatian pelanggan untuk datang ke kedai kita, kita hendaklah terlebih dahulu mempersiap diri kita dari segi sambutan yang dimulai dengan senyuman. Seterusnya, menerangkan mengenai sesuatu barang yang kurang jelas fungsinya oleh pelanggan. Sekiranya barang tersebut tidak diletakkan harga, kita perlulah dengan sabar memberitahu harga barang tersebut dengan nada suara yang rendah. Keadaan sedemikian mampu menarik perhatian pelanggan untuk datang membeli barang di kedai tersebut.






  

No comments:

Post a Comment