KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Wednesday, March 2, 2011

SITUASI 31 (ANAK AYAM)

Anak ayam merupakan sejenis haiwan yang berkaki dua, berbulu dan juga mempunyai kepak. Namun, selain daripada maksud sedemikian, terdapat maksud lain disebalik perkataan 'Anak ayam'. Maksud tersebut ialah seorang perempuan yang merelakan tubuhnya disetubuhi oleh lelaki yang nukan muhrimnya atau lebih mudah dikatakan sebagai pelacur. Kadang-kadang perkataan 'Anak ayam' ini dapat mencetuskan pertelingkahan antara kita apabila seseorang tersalah tafsir maksud tersebut. Contohnya saya nyatakan perbualan antara dua orang sahabat:

     Dalam keadaan tergesa-gesa, Fifi berjalan dengan cepat untuk menaiki bas. Tanpa disedari tingkah lakunya sedang diperhatikan rakan-rakannya yang lain. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka bersuara:

    Rakan A: Fifi, kau ni macam anak ayam je akuu tengok. (Sambil ketawa terbahak-bahak).
    Fifi      : Kau cakap biar berlapik sikit. Jangan ikut sedap mulut je nak cakap aku anak ayam.



Situasi ini menunjukkan Fifi telah tersalah tafsir maksud "Anak ayam' yang diperkatakan oleh kawannya itu. Bagi kawannya, dia hanya ingin menyatakan bahawa keadaan Fifi berjalan itu seolah-olah sama seperti anak ayam. Namun, bagi Fifi kawannya ingin samakan dia dengan 'pelacur'. Kerana itulah dia begitu marah dengan tindakan kawannya itu.

No comments:

Post a Comment