KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Saturday, March 5, 2011

SITUASI 36 (BAHASA KITA WAJAH KITA)

Aku Yang Disuruhnya Gi Mampus!!

Pelik kan dengan tajuk yang saya nyatakan di atas. Kisah ini berlaku tahun lepas semasa saya dalam perjalanan ke Melaka bersama keluarga tercinta. Semasa di lebuh raya, saya ternampak sebuah kereta yang agak pelik kerana di sekeliling kereta tersebut dilekatkan dengan ’stiker’. Yang menariknya apabila saya terpandang satu ’stiker’ di belakang kereta itu yang berbunyi:


"Tidak Suka Cara Pemanduan Saya
Sila dail 1-800- Gi Mampus!!"


Aduh menyesal pula saya membaca kata-kata yang tercatat di belakang kereta itu. Saya merasakan seolah-olah, saya yang disuruh mampus ketika itu. Saya tertanya-tanya, apakah motif pemilik kereta tersebut meletakkan kata-kata sedemikian pada keretanya? Mungkin dia sedar bahawa cara pemanduannya itu sama sekali tidak bagus. Melalui kata-kata tersebut saya yakin bahawa pemandu tersebut seorang yang sukar ditegur dan tidak boleh menerima pandangan orang lain.

            Bagi saya, sekiranya kita ingin meletakkan ’stiker’ sebagai hiasan di kereta, lekatlah ’stiker’ yang menggunakan bahasa yang baik. Hal demikian kerana melalui setiap kata-kata yang dipamerkan menggambarkan bagaimana sikap kita.  

No comments:

Post a Comment