KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Tuesday, February 15, 2011

(SITUASI 17) Bahasa Orang tua

Di dalam tempoh cuti perayaan Hari Raya Cina, saya bertemu dengan ramai saudara-mara ketika pulang ke rumah nenek. Kata orang, ramai orang, banyak ragam. Memang betul. Bermacam ragam saya dapat lihat ketika di rumah nenek tempoh hari. Di sebabkan keluaga saya mempunyai ramai sepupu yang masih kecil, keadaan rumah nenek sentiasa kelihatan bising. Sedang saya dan ibu saudara yang lein masak di dapur, kedengaran suara Danish (anak sepupu), menangis. Nenek yang sedang memerhatikan telatah mereka, pergi mendapatkan Danish yang sedfang menangis teresak-esak kerana jatuh ketika memanjat tingkap rumah. Saya dapat mendengar perbualan nenek dengan Danish iaitu:


    Nenek: Kan nenek dah cakap jangan panjat tingkap tu, nanti jatuh. Tengok ni kan dah jatuh.
    Danish: Naim, tolak abang.(Sambil tangan menunjuk ke arah Naim yang tengah mencari selipar untuk berlari keluar).
    Nenek: Nanti dah sembuh, panjat lagi ek?
    Danish: Tak nak.Sakit.


Saya dapati penggunaan bahasa yang berbeza dengan generasi masa kini. Nenek menggunakan ayat suruhan, bagi menggambarkan maksud larangan. Bahasa sedemikian mampu menghalang kanak-kanak daripada melakukan perkara yang bahaya. Jelaslah di sini bahawa, walaupun bahasa itu menunjukkan suruhan melakukan sesuatu, namun kanak-kanak mampu memahaminya lagi kerana bahasa tersebut bersifah sindiran yang lemah lembut.
  

No comments:

Post a Comment