KENALI SAYA?

My photo
Diam itu lebih baik. Berdiam, tidak memberikan sebarang ekspresi dan balasan. Baik untuk tempat dan ketika yang hati merasakan ianya adalah terbaik untuk berdiam diri. Hati yang mahukan. Hati merasakan terbaik untuknya. Saya mengikut kehendak si hati ini sahaja. Maafkan diri ini jika ada ucapan, kiriman, mesej atau khabar yang tidak berbalas. Bukan sombong atau tidak peduli. Jauh di sudut hati ini, selalu mendoakan kesejahteraan, kebahagiaan, dan keberkatan di setiap masa. Antara harapan, keinginan, kemahuan, impian dan penantian. Dan Allah tahu yang terbaik. Saya yakin. Inilah saya. Maafkan~

Thursday, January 20, 2011

(SITUASI 5) Penggunaan Bahasa Rojak

Tajuk: Penggunaan Bahasa Rojak.
Tarikh: 21 Januari 2011
Hari: Jumaat

     Pada hari ini saya telah menghadiri sebuah majlis formal yang dianjurkan oleh Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu yang membincangkan isu-isu sosiolinguistik. Melalui majlis ilmu tersebut, saya didedahkan dengan masalah penggunaan bahasa rojak yang kian hebat melanda masyarakat kita pada hari ini. Menurut Professor Dr. Awang Sariyan, gejala ini merupakan salah satu penyebab bahasa Melayu kini kian diabaikan.

     Di sini, saya ingin menyatakan bahawa gejala penggunaan bahasa rojak ini kian menular dalam kalangan masyarakat universiti, tidak terkecuali Universiti Pendidikan Sultan Idris. Mengapa saya berkata sedemikian? Rasionalnya, saya telah melihat sendiri penggunaan bahasa rojak tersebut pada satu iklan yang menawarkan tiket bas untuk pulang ke kampung. Kertas iklan tersebut ditampalkan di merata tempat untuk menghebahkan penjualan tiket bas tersebut kepada semua pelajar, sehingga di hadapan pintu bilik kuliah. Saya memuji tindakan memberi kemudahan kepada para pelajar untuk pulang ke kampung, namun dari segi penggunaan bahasa rojak tersebut amat mengecewakan. Apatah lagi, bahasa sedemikian digunakan dalam kalangan pelajar yang bakal bergelar pendidik pada masa akan datang. Bayangkan apakah yang akan berlaku kepada anak murid di sekolah nanti, sekiranya guru sendiri menggunakan bahasa rojak?

ULASAN:

     Pada pendapat saya, Penggunaan Bahasa Rojak di Malaysia merupakan satu topik kontroversi oleh kerana para pengkaji bahasa menganggapnya sebagai penggunaan bahasa yang tidak betul dan mungkin menimbulkan krisis dalam pembelajaran bahasa. Mereka bimbang bahawa siswa-siswi akan kekurangkan kemahiran menulis dan bertutur sekiranya amalan ini terus berlaku. Satu cadangan untuk membendung gejala ini adalah untuk bertutur dalam bahasa Melayu tulen dalam satu ayat tanpa campuran bahasa lain. Akan tetapi untuk pelajar-pelajar sekolah luar bandar satu-satunya cara untuk melatih kemahiran berbahasa Inggeris mereka adalah untuk menggunakan bahasa itu dalam perbualan seharian. Dengan diri mereka sendiri yang tidak punyai kemahiran dalam bahasa Inggeris, ia sekaligus memberikan pendengar mereka satu gambaran Bahasa Rojak. Ini juga merupakan satu fenomena yang sedang merebak ke bandar.

    Alasan yang paling popular bagi penggunaan Bahasa Rojak ini ialah untuk menonjolkan kehebatan si penutur menguasai bahasa yang satu lagi, terutama Bahasa Inggeris. Malangnya ini juga secara tidak langsung mendedahkan mereka kepada cemuhan orang lain yang melihat mereka sebagai tidak mampu atau dalam bahasa kasarnya, bodoh, dalam menguasai salah satu daripada bahasa tersebut secara sepenuhnya. Satu fakta yang memang tidak dapat disangkal lagi ialah, kebanyakan penutur Bahasa Rojak ini biasanya mengalami kesukaran untuk berkomunikasi di dalam persekitaran berbahasa Inggeris yang sebenar, dan ini kerap menyebabkan mereka disalah erti, terutama apabila berada di negara-negara barat yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan seharian

No comments:

Post a Comment